Bacalaureatul şi examenele pentru intrarea la facultate sunt momente deosebite în viaţa tinerilor. Ei sunt conştienţi că viitorul lor depinde în mare măsură de depăşirea cu succes a primelor teste cu adevărat importante cu care se confruntă. Îşi dau seama că aceste examene nu se pot compara cu niciun test sau teză pe care au dat-o până acum (excepţie făcând, desigur, puţinii olimpici care au câştigat premii naţionale sau internaţionale). De aceea, cu cât se apropie momentul în care vor susţine aceste examene, creşte şi tensiunea pe care o resimt. Emoţiile sau stresul îşi fac simţită prezenţa şi îl afectează pe fiecare în alt mod, în funcţie de personalitatea şi psihologia fiecăruia.
Teama de examene
Sunt mai multe lucruri pe care tinerii pot să le facă pentru a reduce stresul din perioada examenelor. În primul rând, ei nu trebuie să-şi nege sentimentele pe care le trăiesc. Negarea fricii pe care o simt nu este o soluţie. Sunt tineri, mai cu seamă băieţi, care susţin cu voce tare că nu le e absolut deloc frică, realitatea fiind de fapt cu totul alta. Ei încearcă să braveze, crezând că, dacă-şi recunosc sentimentul de teamă, colegii şi prietenii îi vor desconsidera. Această atitudine este eronată şi le dăunează în primul rând lor. Trebuie să se confrunte şi să gestioneze singuri situaţia în care se află, fără nici un fel de ajutor. Iar rezultatul poate să conducă în cazuri extreme la ratarea examenelor chiar din acest motiv. Se pot simţi depăşiţi de situaţie, cedează din punct de vedere psihic şi nu se mai pot concentra atunci când au cea mai mare nevoie, în timpul examenelor.
Semnele stresului
În perioada examenelor mulţi se refugiază în cameră cu un teanc de cărţi şi de caiete. Nu este deloc cea mai bună atitudine, pentru că nefăcând altceva decât să înveţe, în scurt timp se vor simţi surmenaţi şi nu vor mai putea să acumuleze informaţiile necesare pentru a trece cu bine testul.
Cele mai frecvente semne ale stresului sunt: iritabilitatea, oboseala, concentrarea scăzută, lipsa atenţiei, lipsa toleranţei faţă de membri familiei, prieteni sau colegi (devine violent în limbaj dacă vreunul face vreun gest minor care îl deranjează), o stare de nelinişte permanentă, dar şi indigestia, scăderea poftei de mâncare, somnul agitat.
Atitudinea părinţilor
Dacă părintele observă o parte din aceste semnale la copilul lui, trebuie să ştie că nivelul de stres la care a ajuns este extrem de ridicat. În această situaţie trebuie să-l ajute să se relaxeze. Cum ? În primul rând vorbind cu el. Este bine să-l asigure că examenul care ăi stă în faţă nu înseamnă “sfârşitul lumii”. Nu trebuie să-i dea o importanţă mai mare decât o are. Este bine să-l promoveze dar dacă se întâmplă să nu îl ia sau să îl ia cu o notă care nu îl mulţumeşte nu este nici o tragedie. Încurajează-ţi copilul şi arată-i că ai încredere în el. Acesta este părintele grijuliu, preocupat de binele copilului lui, și nu cel care stă tot timpul cu gura pe el.
Ce e de făcut în ziua examenului
Ziua în care trebuie să susțină examenul este una specială. Fie că este vorba de un examen oral sau de unul scris, cu câteva ore înainte, copilul trebuie să fie pregătit din punct de vedere psihic. Un copil poate să fie foarte bine pregătit din punctul de vedere al materiei pe care a învățat-o. Poate să știe să rezolve foarte bine toate ecuațiile și integralele, să cunoască toate textele pe care trebuie să le comenteze, să știe gramatica limbii române și a altor limbi străine. Dar dacă din punct de vedere psihic nu reușește să facă față unui examen, atunci a învățat degeaba. Pentru a reduce la maximum starea de stres dinaintea examenelor, copiii ar trebui să facă anumite lucruri, iar altele ar fi bine sa le evite. Și părinții să se asigure că se întâmplă așa.
Ce e bine să evite:
• Sa nu încerce să recapituleze toată materia inainte de examen - este de prisos pentru că nu poate să acopere acum “golurile” pe care le are. Din contră, îi poate crea sentimentul că nu mai știe nimic, putând intra astfel cu ușurință în panică.
• Să nu piardă noaptea dinaintea examenului încercând să mai învețe; va fi privat de un somn bun, de care are nevoie pentru a-și recăpăta forțele. În momentul cel mai important, trebuie să fie odihnit pentru a se putea concentra la capacitatea maximă.
Ce e bine să facă:
• Să se trezească la timp pentru a putea să facă toate “ritualurile” de dimineață. Să nu sară micul dejun; un examen durează mai multe ore și i se poate face foame, împiedicându-l să se concentreze.
• Să fie sigur că știe dinainte unde se desfașoară cu exactitate examenul și la ce ora. Nu este bine să alerge pe coridoare pentru a vedea unde va susține testul.
• Să plece de-acasă suficient de devreme, astfel încât să ajungă cu puțin timp inainte de a începe examenul.
• Să se asigure că și-a luat tot ce-i trebuie, inclusiv stiloul și creioanele.
• E bine să aibă la el și o sticlă cu apă; este vară și i se va face cu siguranță sete.
• Când a primit subiectele, trebuie să le citească foarte atent pentru a înțelege cu exactitate cerințele; nu puțini sunt cei care greșesc tocmai pentru că n-au citit atent subiectele și au dat alte răspunsuri decât cele solicitate.
• Să-și planifice rezolvarea subiectelor în funcție de timpul pe care îl are la dispoziție. Să rezolve mai întâi subiectele pe care le știe cel mai bine și să-și acorde mai mult timp pentru cele pe care nu este sigur.
sursa: articol - Revista Felicia
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu