Asociatia EDU CER reclama ca aceste cifre nu au nici-o legatura cu structura pietei muncii, intrucat se pregatesc in filiera teoretica 45% dintre elevi (iar la Bucuresti 60%) pentru un segment de joburi in piata muncii de 10-15%. In schimb, in filiera tehnologica se pregatesc circa 30-35% pentru un segment de joburi de 80%.
Potrivit Hotararii Guvernului adoptata in sedinta de miercuri, cifrele de scolarizare pentru invatamantul prescolar, primar, gimnazial, special, de arta si sportiv se mentin la nivelul celor de anul trecut. Astfel, pentru anul scolar 2009/2010, in invatamantul prescolar vor fi 660.000 locuri, in cel primar - 900.000 locuri, iar in invatamantul gimnazial - 950.000 de locuri. Pentru invatamantul liceal, cifra de scolarizare va creste cu 72.000 de locuri, ajungtnd la 221.000, iar pentru invatamtntul postliceal numarul locurilor finantate de la bugetul de stat la fi de 17.625. In ceea ce priveste invatamantul superior, vor fi finantate de la bugetul de stat: 62.600 de locuri pentru studii universitare de licenta (anul I), cu 500 de locuri mai multe decat actualul an universitar, 35.000 de locuri pentru studii de masterat (cu 1.000 de locuri mai multe decat anul acesta), 3.000 locuri pentru studii universitare de rezidentiat si 3.500 locuri pentru studii de doctorat, cu 500 de locuri mai mult decat anul universitar 2008-2009.
Stefan Vlaston: O cauza majora a esecurilor din Educatie
"La fel ca in anii trecuti, aceste cifre nu aveau nici o legatura cu structura pietei muncii, s-a ajuns sa se pregateasca in filiera teoretica 45% dintre elevi (la Bucuresti 60%), pentru un segment de joburi in piata muncii de 10-15%. In schimb, in filiera tehnologica se pregatesc circa 30-35% pentru un segment de joburi de 80%. Cand e vorba de politici educationale si resurse bugetare, nu sta in picioare explicatia "asa vor parintii", in lipsa unei orientari scolare si profesionale de calitate si a examenelor de admitere la liceu care sa-i accepte la filiera teoretica pe elevii care au datele si inclinatiile necesare. Alegerea gresita a traseului educational este una din cauzele majore a esecurilor din educatie", ne-a declarat Stefan Vlaston, presedintele EDU CER, imediat dupa aprobarea Hotararii de Guvern.
Reprezentantul asociatiei civice este nemultumit de faptul ca grupurile scolare si colegiile tehnice merg spre desfiintare, din lipsa de elevi, avand in vedere si diminuarea populatiei scolare. "Sunt necesare masuri fiscale si de alta natura, pentru atragerea mediului de afaceri in scoala, in scopul de a contribui la pregatirea fortei de munca, inclusiv prin burse de scolarizare, asigurarea instruirii practice si a locurilor de munca la absolvire. Este necesar ca inspectoratelor scolare sa fie obligate sa tina cont la propunerile de plan de scolarizare de urmatoarele proportii, conforme cu structura din piata muncii, romanesti si europene: 20% liceu filiera teoretica, 40% liceu filiera tehnologica, 30% scoala de arte si meserii, 10% filiera vocationala. Nu ne mai putem permite lipsa de sincronizare intre structura pietei muncii si structura pe filiere a invatamantului liceal", a precizat Vlaston.
Ce spune Guvernul?
Intr-un comunicat remis redactiei, Guvernul isi argumenteaza decizia astfel: " Guvernul a stabilit cifra de scolarizare pentru viitorul an scolar avand in vedere doua componente. Pe de o parte, rezultatele consultarilor cu partenerii sociali din domeniu iar, pe de alta parte, Planul detaliat de lucru privind dezvoltarea sistemelor educationale si de formare profesionala din Uniunea Europeana in intervalul 2001-2010 si Programul "Educatie si formare profesionala 2010", care face referiri la prioritatile din invatamantul preuniversitar, formare profesionala si invatamantul universitar (procesul Bologna). Ca stat membru al Uniunii Europene, Romania se raporteaza in mod firesc la cele mai importante tendinte europene in domeniul educatiei. In acelasi timp insa, Guvernul a avut in vedere tendintele nationale de dezvoltare sociala, economica, iar cifrele de scolarizare au fost stabilite in functie de prognoza ocuparii fortei de munca pe regiuni de dezvoltare. Prin actul normativ adoptat miercuri, Guvernul asigura conditiile de acces la educatiepentru tinerii/cetatenii statelor europene in conditii similare cu tinerii romani si pentru etnicii romani din afara granitelor. Potrivit Hotararii Guvernului, in anul scolar/universitar 2009-2010 vor fi destinate studentilor de origine romana din Republica Moldova, tarile invecinate si diaspora un numar de 1.250 de locuri in invatamantul preuniversitar si 1.650 de locuri in invatamtntul superior de stat.
sursa:ziua.net
Potrivit Hotararii Guvernului adoptata in sedinta de miercuri, cifrele de scolarizare pentru invatamantul prescolar, primar, gimnazial, special, de arta si sportiv se mentin la nivelul celor de anul trecut. Astfel, pentru anul scolar 2009/2010, in invatamantul prescolar vor fi 660.000 locuri, in cel primar - 900.000 locuri, iar in invatamantul gimnazial - 950.000 de locuri. Pentru invatamantul liceal, cifra de scolarizare va creste cu 72.000 de locuri, ajungtnd la 221.000, iar pentru invatamtntul postliceal numarul locurilor finantate de la bugetul de stat la fi de 17.625. In ceea ce priveste invatamantul superior, vor fi finantate de la bugetul de stat: 62.600 de locuri pentru studii universitare de licenta (anul I), cu 500 de locuri mai multe decat actualul an universitar, 35.000 de locuri pentru studii de masterat (cu 1.000 de locuri mai multe decat anul acesta), 3.000 locuri pentru studii universitare de rezidentiat si 3.500 locuri pentru studii de doctorat, cu 500 de locuri mai mult decat anul universitar 2008-2009.
Stefan Vlaston: O cauza majora a esecurilor din Educatie
"La fel ca in anii trecuti, aceste cifre nu aveau nici o legatura cu structura pietei muncii, s-a ajuns sa se pregateasca in filiera teoretica 45% dintre elevi (la Bucuresti 60%), pentru un segment de joburi in piata muncii de 10-15%. In schimb, in filiera tehnologica se pregatesc circa 30-35% pentru un segment de joburi de 80%. Cand e vorba de politici educationale si resurse bugetare, nu sta in picioare explicatia "asa vor parintii", in lipsa unei orientari scolare si profesionale de calitate si a examenelor de admitere la liceu care sa-i accepte la filiera teoretica pe elevii care au datele si inclinatiile necesare. Alegerea gresita a traseului educational este una din cauzele majore a esecurilor din educatie", ne-a declarat Stefan Vlaston, presedintele EDU CER, imediat dupa aprobarea Hotararii de Guvern.
Reprezentantul asociatiei civice este nemultumit de faptul ca grupurile scolare si colegiile tehnice merg spre desfiintare, din lipsa de elevi, avand in vedere si diminuarea populatiei scolare. "Sunt necesare masuri fiscale si de alta natura, pentru atragerea mediului de afaceri in scoala, in scopul de a contribui la pregatirea fortei de munca, inclusiv prin burse de scolarizare, asigurarea instruirii practice si a locurilor de munca la absolvire. Este necesar ca inspectoratelor scolare sa fie obligate sa tina cont la propunerile de plan de scolarizare de urmatoarele proportii, conforme cu structura din piata muncii, romanesti si europene: 20% liceu filiera teoretica, 40% liceu filiera tehnologica, 30% scoala de arte si meserii, 10% filiera vocationala. Nu ne mai putem permite lipsa de sincronizare intre structura pietei muncii si structura pe filiere a invatamantului liceal", a precizat Vlaston.
Ce spune Guvernul?
Intr-un comunicat remis redactiei, Guvernul isi argumenteaza decizia astfel: " Guvernul a stabilit cifra de scolarizare pentru viitorul an scolar avand in vedere doua componente. Pe de o parte, rezultatele consultarilor cu partenerii sociali din domeniu iar, pe de alta parte, Planul detaliat de lucru privind dezvoltarea sistemelor educationale si de formare profesionala din Uniunea Europeana in intervalul 2001-2010 si Programul "Educatie si formare profesionala 2010", care face referiri la prioritatile din invatamantul preuniversitar, formare profesionala si invatamantul universitar (procesul Bologna). Ca stat membru al Uniunii Europene, Romania se raporteaza in mod firesc la cele mai importante tendinte europene in domeniul educatiei. In acelasi timp insa, Guvernul a avut in vedere tendintele nationale de dezvoltare sociala, economica, iar cifrele de scolarizare au fost stabilite in functie de prognoza ocuparii fortei de munca pe regiuni de dezvoltare. Prin actul normativ adoptat miercuri, Guvernul asigura conditiile de acces la educatiepentru tinerii/cetatenii statelor europene in conditii similare cu tinerii romani si pentru etnicii romani din afara granitelor. Potrivit Hotararii Guvernului, in anul scolar/universitar 2009-2010 vor fi destinate studentilor de origine romana din Republica Moldova, tarile invecinate si diaspora un numar de 1.250 de locuri in invatamantul preuniversitar si 1.650 de locuri in invatamtntul superior de stat.
sursa:ziua.net
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu