Legislatia din invatamant a stimulat comisiile de Bac sa ia in considerare tezele copiate si sa le evalueze cu note maxime. Potrivit Statutului Personalului Didactic, unul dintre criteriile de baza in obtinerea calificativelor maxime, pe durata unui an scolar, este reprezentat de gradul de promovabilitate de la Bacalaureat. In functie de acesta, profesorul obtine gradatie de merit, accederea la concursul pentru gradele didactice, precum si alte avantaje financiare
Autoevaluarea activitatii cadrului didactic se face printr-o fisa individuala. In continutul acestui document, aprobat prin ordin de ministru in 2002, beneficiarul trebuie sa precizeze participarea la organizarea si desfasurarea Bac-ului, precum si rezultatele obtinute de elevii pregatiti de el insusi. Profesorii aveau, deci, interesul sa inchida ochii la elevii care copiau si sa nu intervina atunci cånd isi sufla unul altuia raspunsul. Eventualele sanctiuni sunt minore
Reprezentantii Ministerului Educatiei nu cred ca aceste reglementari ar fi determinat cadrele didactice implicate in desfasurarea Bac-ului sa ia in considerare lucrarile cu probleme. Autoritatile se lauda ca masurile de supraveghere au fost dublate in aceasta sesiune de examen. O alta cauza a acceptarii lucrarilor identice este legata de interesul universitatilor de a acoperi toate locurile de la admiterea in anul I de studii
Profesorii au fost stimulati legislativ ca sa acopere fraudele din timpul probelor scrise de la examen. Cadrele didactice implicate in organizarea si desfasurarea acestei sesiuni au fost interesate, si in numele colegilor din licee, ca lucrarile “trase la indigo” sa fie luate in considerare si evaluate cu note foarte mari, deoarece, in functie de rezultatele de promovabilitate, profesorii urmeaza sa primeasca calificative pentru gradatii de merit, pentru accederea la concursurile de obtinere de noi grade didactice, pentru alte avantaje. Aceasta constatare pleaca de la articolul 52 din Statutul Personalului Didactic in care se stipuleaza la alin. 1: “Evaluarea personalului didactic de predare, a celui auxiliar, de conducere, de indrumare si de control se face anual, conform fisei de evaluare elaborate de Ministerul Educatiei; procedura de evaluare se declanseaza prin autoevaluare, consemnata in fisa individuala a postului (alin. 3)”. In continuare, la aliniatele 5 si 6 se mentioneaza urmatoarele: “In fisa de evaluare se puncteaza si activitatile realizate in afara fisei individuale a postului in domeniul invatamantului, precum si alte activitati solicitate de conducerea unitatii sau de organele ierarhic superioare; Fisa de evaluare constituie un document de baza pentru stabilirea drepturilor salariale, pentru promovare si accesul la programele de perfectionare”. Modelul fisei de evaluare pentru obtinerea acestor drepturi a fost aprobat prin Ordin de ministru, in 2002, de catre fostul demnitar de atunci Ecaterina Andronescu, si in care se mentioneaza, potrivit Directiei de personal din cadrul Ministerului Educatiei, ca la obtinerea calificativelor se iau in considerare si “rezultatele obtinute de elevi la Bacalaureat”. Asadar, in disperare de cauza, comisiile de Bacalaureat au cautat sa se delimiteze de semnalele privind fraudarea tezelor scrise de la examenul din acest an.
«Sunt pasaje comune, nu teze identice»
„Eu nu cred ca profesorii implicati in desfasurarea examenului de Bacalaureat au luat in considerare aceste reglementari legislative. Asistenta la clasa a fost efectuata de cadre didactice provenite de la alte scoli, deci nu aveau nici un interes sa procedeze la modul acesta. Intr-adevar, exista pasaje comune la teze, dar nu putem vorbi de lucrari trase la «xerox». In plus, s-au luat masuri suplimentare de supraveghere si examenele au mers mult mai bine decat in anii trecuti. Daca se metine aceeasi linie si daca se opereaza unele modificari in metodologia de examen, in doi-trei ani nu vor mai aparea asemenea probleme. Sunt de parere ca trebuie sa se actioneze mereu preventiv”, ne-a declarat Sergiu Moga, inspector general adjunct pe Capitala si presedintele Comisiei de Bacalaureat pe Bucuresti. La randul sau, profesorul Gheorghe Radulescu, cel care a semnalat frauda de la proba scrisa de romana, ne-a declarat: “Recunosc ca la acest lucru nu m-am gandit. Mi se pare ca este una dintre principalele cauze pentru care s-au inchis ochii in mod deliberat. Toti cei angrenati au nevoie de gradatii de merit si de alte beneficii salariale”. Secretarul de stat cu invatamantul preuniversitar, Zvetlana Preoteasa, a refuzat sa ne acorde un punct de vedere pe motiv ca “intrebarea este tendentioasa si ca nu am garantia ca declaratia mea va fi consemnata integral”. La ora cand am scris aceste randuri nu ni s-a transmis nici un punct de vedere oficial prin intermediul Biroului de presa al MECT.
Universitatile, interesate de cati mai multi promovati
O alta cauza care a stat la baza stimularii Bacalaureatului si a fraudelor din timpul examenelor tine de interesul universitatilor, de stat si particulare, sa-si completeze integral numarul de locuri aprobate pentru primul an de studii. Daca Bac-ul ar fi fost unul foarte obiectiv, atunci centrele universitare risca sa ajunga falimentare. “Organizarea riguroasa a Bacalaureatului ramane indispensabila si aceasta dintr-o ratiune profunda. Autoritatile sunt ele insele producatoare de situatii critice si de irosiri de resurse, iar facultatile nu au nevoie de studenti slabi pregatiti”, ne-a declarat Andrei Marga, rectorul Universitatii “Babes-Bolyai” din Cluj Napoca. La randul sau, rectorul Universitatii “Constantin Brancusi” din Targu Jiu, Adrian Gorun, ne-a precizat: “Directia Invatamantului Superior nu este separata de Ministerul Educatiei, deci este vorba de o intelegere interna. Acceptarea acestei situatii este foarte profitabila mai ales pentru facultatile particulare. Din punctul meu de vedere, Bacalaureatul din acest an a fost prost gestionat, atat de Comisia nationala, cat si de Ministerul Educatiei, iar Cristian Adomnitei a avut o atitudine lamentabila. In concluzie, Bac-ul a ramas fara nici o valoare”.
Liste false cu olimpici la Ministerul Educatiei
Pe listele cu olimpicii care pot intra fara examen la facultati apar mai multi elevi care n-au obtinut nici un premiu la olimpiadele nationale, ba chiar s-au situat printre ultimii la astfel de concursuri. Directorii liceelor pe care le-au absolvit elevii recunosc acest lucru, la fel ca si oficialii din Ministerul Educatiei Nationale, care spun ca este o greseala pe care o vor îndrepta. Potrivit legii, toti elevii care au obtinut premii si mentiuni la olimpiadele si concursurile nationale si internationale recunoscute de catre Ministerul Educatiei se pot înscrie la facultate fara examen de admitere.(Alexandru Calmacu)
Sursa: http://www.gardianul.ro/
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu